HyPy

Vanhempainopas (päivityksen alla 10.4.2017)

TERVETULOA HYPYN TOIMINTAAN

Kaikki mitä olet aina halunnut tietää, kun lapsesi aloittaa harjoittelun HyPy:n junnuissa, mutta et ole sitä osannut kysyä taikka et tiedä keneltä kysyä.

SISÄLLYS
1. Tervetuloa
2. Organisaatio
3. Jäsenyys ja maksut
4. Varusteet
5. Ruokailu ja lepo
6. Harjoittelu
7. Kilpailu
8. Leirit
9. Vanhemmat
10. Lisätietoa

1. TERVETULOA

Tervetuloa mukaan HyPy:n toimintaan. Hyvinkään pyöräilyseuran mukana tulette saamaan uusia elämyksiä, liikunnan iloa ja onnistumisen riemua niin harjoituksissa kuin kisoissakin.
Tähän oppaaseen on koottu yhteen tietoa, jolla pääsette alkuun HyPy:n toiminnan suhteen. Tietoa löytyy muun muassa jäsenyydestä, maksuista, harjoittelusta ja kilpailusta sekä kaikesta muusta, missä olemme aktiivisesti mukana. Mikäli et löydä tietoa tästä oppaasta, ota rohkeasti yhteyttä valmentajiin tai vastuuhenkilöihin. He kaikki ovat valmiita auttamaan.

2. ORGANISAATIO

Hyvinkään Pyöräilijöitä johtaa seuran hallitus, hallituskausi on yhden vuoden.
Junioritoimintaa johtaa HyPy Juniorit vetäjät.

HyPy on jo muutaman vuoden ajan hakenut uusia toimintatapoja tuoda seuratoimintaa entistä lähemmäs Hyvinkään Pyöräilijöiden vanhempia ja samalla keventää ryhmien valmentajien taakkaa varsinaiseen valmennukseen kuulumattomien asioiden osalta. Tähän tarkoitukseen jokaiseen valmennusryhmään nimetään yksi tai kaksi ns. vastuuvanhempaa yhteistyölinkiksi seuran ja vanhempien välille. Vastuuvanhempien tehtäviä ovat mm. seuran yleisten asioiden tiedottaminen omalle ryhmälleen. Seuran järjestämien kilpailujen toimitsijatehtävät organisoidaan yleensä myös vastuuvanhempien toimesta. Varainhankinta yms. tehtävät kulkevat nekin useimmiten vastuuvanhempien kautta.

Aikuisten harrastusjaosto on lajiharrastajien keskittynyt toimikunta. Sen puheenjohtajana toimii Markku Loiskekoski. He keskittyvät hieman ”iäkkäämmän” väen liikuttamiseen. Lisätietoja saat HyPy:n kotisivuilta.

3. JÄSENYYS JA MAKSUT

Sinäkin voit olla HyPy jäsen – mutta ainakin lapsesi on. Kaikki HyPy jäsenet voivat osallistua päätöksentekoon seurassa sekä ovat oikeutettuja jäsenetuihin kuten alennuksiin yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tästä todistuksena jäsen saa oman jäsenkortin käyttöönsä. Jäsenmaksun voi maksaa joko yhdestä tai useammasta henkilöstä erikseen. Jäsenmaksulla katetaan emoseuran organisaastion toiminta (web, pankki, rekisteripalvelut, tilintarkastus jne). Junioreilla tulee lisäksi toimintamaksut jolla katetaan valmentajien kulukorvaukset. Tämä järjestelmä varmistaa että joka treeneissä löytyy sopiva pienryhmä ja vastuuvalmentaja aina paikalla. Samoin harjoittelujen suunnittelu ja valmistelu kuuluu pakettiin Toimintamaksut on porrastettu harjoittelukertojen mukaanmukaan.

4. VARUSTEET

-Säänmukainen vaatetus
-Sateisella kelillä suojalasit
-Pimeällä lamput pyörissä
-Ehjä pyörä, pyörää ei tulla korjaamaan harjoituksiin
-Juomapullo täynnä VETTÄ!!

Vaatteet
Tammikuussa tilataan seuraavan ajokauden ajovaatteet. Tarjolla on yksittäisiä vaatteita tai vaatepaketteja. Tärkeätä on aina harjoituksiin pukeutua oikein. Ei liikaa eikä liian vähän vaatetta päälle.

Ajokengät
Kun aloittaa pyöräilyn, niin on hyvä aloittaa normaaleilla lenkkareilla ja avopolkimilla, jotta jalan irrottaminen on helppoa.
Löydettyään ajovarmuuden, nuorelle kannattaa ostaa pyöräilykengät ja vaihtaa pyörään lukkopolkimet. Lukkopolkimilla ajaminen lisää tehoa polkiessa ja epätasaisissa paikoissa ajaminen on turvallisempaa, kun jalat eivät irtoa polkimilta. Kenkiä ja polkimia saa alanliikkeistä Hyvinkäältä.

Pyörä
Osta lapsellesi pyörä alanliikkeestä Hyvinkäältä! Tällöin pyörän huoltaminen ja takuuasiat hoituu helposti, näissä kaupoissa osataan myydä käyttöä vastaava pyörä ja samalla tuetaan paikallisia yrittäjiä.

Jos nuori ajaa maastoa, niin silloin pitää olla maastopyörä.
Kun ajetaan alamäkeä, silloin pitää olla alamäkipyörä.
Kun on lajiin kuuluva pyörä, harrastaminen on mukavaa ja turvallista.
Älä osta pyörää kasvunvaralla, ison pyörän käsittely on hankalaa ja liian ison pyörän ajaminen vaarallista!!!!

Kirpparimyynti organisoidaan muutaman kerran vuodessa, jolloin on mahdollisuus päästä eroon pyöräily tavaroista ja pyöristä, esimerkiksi nimenhuudossa voi viestitellä kun myytävää ilmaantuu.

5. RUOKAILU JA LEPO

Ruokailun tulisi olla normaalia kotiruokaa. Nuorilla lapsilla ei ole tarvetta mihinkään erityisruokavalioon tai välttämään jotain tiettyjä asioita vain siksi että urheilee. Ennen harjoituksia ja kisoja olisi hyvä välttää raskasta ruokaa. Lapset ovat hyvin yksilöllisiä ja kannattaakin seurata mikä olisi omalle lapselle sopiva aika ruokailla. Liian myöhään syöty ateria tai välipala saattaa aiheuttaa pahoinvointia tai pistämistä ja estää harjoittelun ja kilpailun. Kokonaan syömättä jättäminen puolestaan laskee energiatason liian alhaiseksi ja estää täysipainoisen harjoittelun ja kilpailemisen.

Pitkän kilpailupäivän aikana voi tulla tarve syödä lajien välissä välipalaa ja silloin kannattaa valita kevyttä ja helposti sulavaa ravintoa. Tähän tarkoitukseen sopivia välipaloja ovat mm. marjasoseet, vaalea leipä ja hedelmät. Esimerkiksi pienten lasten Piltti-purkit ovat kisoissa havaittu suosituiksi välipaloiksi. Harjoitus- ja kisajuomaksi sopii parhaiten vesi tai laimennettu tuoremehu.

Harjoitusten ja kilpailujen jälkeen tulisi aina nauttia monipuolista ravintoa kulutettujen energiavarojen palauttamiseksi. Myös mahdollisimman pian harjoituksen jälkeen tulisi pyrkiä korvaamaan harjoituksessa kulutettu energia- ja nestemäärä juomalla riittävästi ja syömällä joko ravitseva välipala (hiilihydraatti- ja proteiinipitoinen) tai kunnon lämmin ateria. Luonnollisesti jo ennen harjoitusta ja myös harjoituksen aikana tulee aina huolehtia riittävästä nesteen nauttimisesta. Mikäli harjoitukset ovat illalla, tulisi harjoituksen jälkeen aina syödä normaalia runsaampi iltapala. Nuoren urheilijan tulisi nukkua vähintään 9 tuntia yössä. Tällöin elimistöllä on aikaa palautua rasituksesta sekä myös kasvaa.

6. HARJOITTELU

Missä sitten harjoitellaan?
Harjoittelu tapahtuu monessa eripaikassa, riippuen vuoden ajasta.
Talvella harjoittelupohjana on monipuolinen urheilu, uinti, paini, pyöräily, hiihto, sähly, koripallo jne….

Kesällä ajamme ympäri Hyvinkäätä sekä käymme myös naapurikuntien puolella ajamassa ja tutustumassa eri paikkoihin.

Tarkemmat tiedot eri paikoista ja niiden sijainneista löydät Nimenhuudosta. Kaikkeen harjoitteluun liittyen, huolehditaan tiedottamisesta Nimenhuuto.com kautta sekä sähköpostitse.

7. KILPAILU

Kilpaileminenkin vaatii harjoittelua ja sen takia olisi hyvä käydä harjoitusten lisäksi myös kisoissa. Myös oman ajamien paraneminen saa aikaan innostusta ja lisää motivaatiota harjoitteluun. Kilpailuissa tulee aina venymisiä ja lapsi huomaakin että tulokset paranevat pienellä vaivalla.

Itse kilpaileminen ja niissä menestyminen ei ole pääasia. Tärkeintä lapselle on saada ”palkinto” omasta uurastamisesta. Koska lapset kehittyvät eri tahtiin, tulisi tuloksia verrata omiin aikaisempiin saavutuksiin, ei toisten saavutuksiin. Näin lapsi saa itselleenkin todisteen siitä että ahertaminen on kannattanut.

Koska harjoituksissa ei oteta aikoja, on kilpailut ainoa paikka saada tietoa edistymisestä. Junnujen kilpailut ovat leikkimielisiä ja yhteishenkeä nostavia tapahtumia eikä niihin osallistumista tarvitse pelätä. Joskin jännitys on hyvin luonnollista ja hyvin yksilöllistä, mutta kilpailut on joka tapauksessa hyvä paikka oppia hallitsemaan ja kohtaamaan omaa jännityksen tunnetta.

Sama leikkimielisyys koskee myös seurankisoja. Seuran sisäisissä kisoissa voivat kaikki pienimmätkin junnut harjoitella kilpailemista. Muihin kisoihin osallistumisessa voi pääsääntönä pitää, että nuorimpaan kilpailusarjaan voivat hyvin osallistua 2 vuotta sarjaa nuoremmatkin. Useimmissa kisoissa nuorin sarja on N/M10, joten eli 7-vuotiaatkin voivat hyvin osallistua kilpailuihin. Joissain kisoissa on myös N/M8.

Seuran sisäiset kisat, seuran järjestämät avoimet kisat  sisältyvät harjoitusmaksuihin.

Muihin kilpailuihin ilmoittaudutaan itse Nimenhuudossa olevan linkin kautta. Linkki ohjaa kilpailujärjestäjän sivuille, missä on maksu ja ilmoittautumisohjeet.

Kilpailusarjat menevät syntymävuoden mukaan ja samaan sarjaan kuulutaan koko vuosi. Esimerkiksi N10 ja M10 sarjoihin kuuluvat ne junnut, jotka täyttävät kyseisenä kalenterivuonna enintään 10 vuotta. Tällöin vuonna 2017 kymmenen vuotta tai yhdeksän vuotta täyttävät kilpailevat tämän vuoden N/M-10 sarjassa.

8. LEIRIT

Varsinkin nuoremmille on HyPy:n perinteinen Märkiön leiri pari kertaa vuodessa suuri tapahtuma. Odotettavissa on aina mukavaa yhteisoloa, hikoilua aktiviteettien kanssa sekä makoisan urheilijan peruselintarvikkeen makkaran paistoa. Kovin nuoria lapsia ei sinne voida valitettavasti ottaa mukaan, mutta on sitten jotain mitä odottaa tulevilta vuosilta. Näillä leireillä lapset oppivat tulemaan keskenään paremmin toimeen ja siellä muodostuu niitä hienoja elinikäisiä ystävyyssuhteita.

9. VANHEMMAT

Vanhempien panosta tarvitaan aina kun kilpailuja järjestetään. Osa tehtävistä on reitin varrella sijoittuvia erittäin tärkeitä kohteita. Kilpailujen aikana tarvitaan apua kahvin ja makkaran myyntiin ja isoimmissa kisoissa ihan oikeaan ruokahuoltoon. Myös reitillä tapahtuu paljon, jossa vanhempia tarvitaan toimitsijoiksi. Reitin varteen on aina tarvetta muutamille aikuisille jokaisessa kilpailussa. Etukäteistietoa ei tarvita vaan paikalla on aina joku, joka ohjaa miten pitää toimia.

Kun vanhemmat osallistuvat toimintaan, se tuo lapselle sen tunteen, että tämän täytyy olla hyvää ja tärkeää toimintaa, kun kerran isä tai äiti on myös mukana täällä!

KIUSAAMINEN
Hyvinkään Pyöräilijöissä vallitsee nollatoleranssi kiusaamisen suhteen ja pyrimme puuttumaan kiusaamiseen välittömästi. Otathan yhteyttä heti paikalla harjoitusryhmässäsi tapahtuvasta kiusaamisesta tai kiusaamisepäilystä ryhmän valmentajaan

10. LISÄTIETOA

www.hypy.fi sivut
www.hypykisat.fi sivut
HyPy Juniorit Facebook-sivut

ja Instagramissa: https://www.instagram.com/juniorihypy.fi/

www.pyoraily.fi, liiton sivu